Vidíme jen to, co chceme vidět

Kolem nás existuje spousta informací. Je jich tolik, že kdybychom měli jen na jednu hodinu vědomě vnímat všechno kolem nás, zbláznili bychom se z toho. A tak selektujeme. Náš mozek se naučil zpracovávat přesně ten výřez reality, který je pro nás přínosný. Bohužel nás to někdy omezuje.

Umíte se podívat na svět jinak? 

Co právě teď vnímáte? Písmenka, slova, jejich význam, možná obrazovku vašeho počítače či telefonu a jeho bezprostřední okolí. Popřípadě zvuky kolem vás. Problém je ten, že zatímco slovům se snažíte věnovat svoji pozornost, to ostatní se snažíte zcela záměrně potlačovat. Ruší vás to. Kdybyste se místo textu nyní soustředili na desku vašeho stolu, moc nového se nedozvíte. A přesto ji vnímáte.

Tomu, co je kolem nás, přiřazujeme podvědomě priority. Je důležité znát obsah textu, ale už prakticky není důležité vědět, jak vypadá váš stůl. Proto mu nevěnujete příliš pozornosti, i když jej opticky vnímáte.

A už vůbec není důležité, jaká je kolem vás teplota. Tedy, pokud zrovna nejste ohroženi přílišným teplem či zimou.

Naše pozornost se zkrátka ubírá tím směrem, kterým chceme, aby se ubírala. Protože jsme ale lidské bytosti se svými potřebami, tak se naše pozornost musí těmito potřebami zabývat, přesně jako tomu bylo u příkladu s teplotou. Nebudete věnovat pozornost hledání průměrného ročního úhrnu srážek na Aljašce, pokud k tomu zkrátka nebudete mít motivaci vyvolanou nějakou potřebou.

Směřování naší pozornosti tedy ovlivňují naše potřeby a náš život jako takový. Z nepřeberného množství informací okolo nás vidíme jen ty, které chceme vidět.

Představte si, že jdete do supermarketu koupit víno. Přijdete k obrovskému regálu plnému všemožných lahví a je nyní na vás, jaké vyberete. Pakliže máte málo peněz, budete věnovat největší pozornost těm nejlevnějším. Ostatní prozkoumáte maximálně podle cenovek, ale detailně se jim nevěnujete.

Teď druhá možnost – peněz máte sice dost, ale za to o vínech nevíte prakticky nic. Chcete ale někoho okouzlit svým výběrem, a tak se díváte po těch dražších. Vína s cenovkami pod určitou hranici sice okrajově vnímáte, ale rozhodně jim nevěnujete pozornost.

A teď třetí případ, s vínem máte hodně zkušeností a přišel jste si vybrat lahev na večer. Budete přemýšlet, na co máte chuť, co si k němu budete chtít dát, a následně si najdete příslušnou sekci, kde si vyberete danou odrůdu a značku.

Čím více informací o dané věci máme či je chceme získat, tím více času nad ní strávíme. Při výběru levného vína je pro vás prakticky nejdůležitější cena. Takže během několika vteřin jedno popadnete a odkráčíte. V druhém případě už si pravděpodobně budete více vybírat, možná si přečtete i několik etiket či se někoho zeptáte. A ve třetím případě strávíte výběrem nejvíce času. I když samotný nákup může vypadat tak, že popadnete konkrétní lahev a odcházíte, už pět minut před tím jste přemýšleli, jakou vlastně vezmete, a jaký pokrm se k ní hodí. A další hodiny předtím jste sbírali zkušenosti. Můžete jít najisto, ale to jen proto, že jste onen čas potřebný k výběru obětovali už dříve.

Pro nás je ale důležité, že z celého onoho regálu vnímáme vždy výsek reality. Nebudeme detailně prozkoumávat všechna vína v nabídce, protože nás to stojí zbytečně mnoho času. Raději si vybereme rychleji i za cenu, že nakonec nebudeme příliš spokojení. Tedy alespoň v prvním a druhém případě. U znalce vín je nižší pravděpodobnost, že by výběru litoval.

A teď vyměníme vína za ženy a peníze za vaši přitažlivost. Pokud si myslíte, že máte nízkou přitažlivost, budete si vybírat „ženy, na které máte“. Existuje šance, že si vyberete správně, ale s mnohem větší pravděpodobností raději velmi brzo vyrazíte znovu na nákup, protože to nebudete moci vydržet.

Ale na druhou stranu, i když máte vysokou přitažlivost, není to záruka, že si vyberete správně. Máte sice větší výběr, ale pokud mu nebudete věnovat dostatečnou pozornost, velmi jednoduše si vybere patok v překrásné lahvi, který na vás sice zezačátku udělá dojem, ale jakmile tu lahev otevřete, přijde těžké zklamání z vyhozených peněz a snahy.

Pouze znalec dokáže v obrovském množství žen vybrat tu pravou či alespoň „ty nadprůměrné“. Nepotřebuje k tomu mít obrovskou přitažlivost ani pytlík plný cinkajících zlaťáčků. Potřebuje především informace a zkušenosti. A ty získá jenom tím, že bude ženám věnovat dlouhodobě pozornost, otevírat je a ochutnávat. A to ještě před tím, než si vybere tu nejlepší.

Komentáře