Shop

Zdokonalte své vyjadřování (4)

Co všechno musí váš mozek zpracovat před tím, než něco řeknete? Budete se divit, ale je toho více, než si myslíte. Většinu těchto operací však děláte podvědomě. Není na škodu uvědomit si, že mluvení není pouze o sdělování vlastních myšlenek.

V minulém díle seriálu jsme začali detailněji rozebírat komunikační schéma. V této činnosti budeme pokračovat. Pro lepší orientaci opět uvádím Shannon-Weaverův matematický model komunikace, který je základním pilířem těchto článků.

myšlenka – zakódování – kanál – rozkódování – příjem sdělení

Již jsme rozebrali myšlenku a zakódování. Není náhodou, že model jsme rozdělili zrovna takto. Myšlenka a zakódování jsou totiž vědomé procesy na straně podavatele (tvůrce sdělení). Zbytek komunikačního schématu se tváří tak, jako bychom ho již nemohli ovlivnit. Chyba lávky. Děláme to dnes a denně, pouze si to neuvědomujeme.

Tento fakt si zdůvodníme na naší modelové situaci z minulého dílu. Chcete oslovit dívku pomocí oslovení: „Ahoj. Čekáš tu na mě?“

Kanál

Ve zmiňovaném příkladu je kanálem vzduch, či lépe, vibrace vzduchu, ze kterých naše ucho dokáže rozeznat zvuky. Pochybuji, že byste si v našem případě zvolili jiný kanál. Zde tedy teoreticky nelze nic pokazit. Prakticky nám ale komunikaci ztěžuje šum, který se v kanálu do sdělení přimíchává. Vaše podvědomá práce je taková, že automaticky volíte intenzitu hlasu s ohledem na předpokládaný šum. Jinak budete dívku oslovovat v naprostém tichu, jinak na ulici plné lidí, aut či tramvají.

Pokud se vám nepodaří odhadnout intenzitu šumu, dívka vám neporozumí nebo vás vůbec neuslyší. V horším případě ji okřiknete, což rozhodně nepřinese pozitivní odezvu. Nikdo nemá rád řvouny způsobující migrénu.

Přestaneme-li se bavit o mluvené komunikaci, existují také kanály typu papír, elektronické informace atd. Kanálem může být v podstatě cokoli, co nese nějaké sdělení. Třeba sedačka ve vlaku za předpokladu, že nese nějaký nápis. Tyto ostatní kanály však mají oproti vzduchovému vlnění výhodu, že do sebe přimíchávají pouze menší množství šumu.

Můžeme jen doufat, že se pohádali až po...

Rozkódování

V našem případě oslovování ženy je rozkódování na její straně nevědomý proces. Pokud není hluchá a nevyskytla se v komunikačním schématu nějaká podstatnější vada, slyší vás. K tomu, aby mohla vaše sdělení rozkódovat, musí znát kód, kterým mluvíte, v našem případě tedy předpokládám český jazyk. Pokud oslovíte číňanku, která neumí česky, vaše sdělení sice přijme, ale nerozkóduje ho.

Protože vy jste původce sdělení, jste zodpovědný za to, jak dotyčná sdělení přijme. To je sice svým způsobem zodpovědnost, ale na druhé straně je to také možnost ovlivnit výslednou podobu sdělení. Zkuste si říci naší modelovou větu: „Ahoj. Čekáš tu na mě?“ několika způsoby. Jednou tiše, podruhé hlasitě, potřetí dejte důraz na slovo „mě,“ počtvrté na jiné slovo, popáté větu zadrmolte atd. Věty si buď nahrávejte (což je asi nejlepší) nebo řekněte někomu, aby vás poslouchal a hodnotil. Uvidíte, jak můžete měnit celkové vyznění a tím i dojem pouze manipulací s hlasem.

Pozor dejte také na to, že v procesu rozkódování se hodnotí váš celkový vjem, který se do komunikačního vzorce přimíchal (viz minulý díl). Tento vjem musí být v souladu se slovy, která říkáte. Pokud řeknete sebejistě oslovení a při tom se vám klepou kolena a těkáte očima, žena se s vámi nebude cítit dobře. Nejspíše ani vědomě nebude vědět, proč tomu tak je. Zkrátka z vás má divný pocit, protože vaše slova a chování jsou v rozporu. Velký pozor, ženy jsou na tohle citlivé. Nicméně to již zabíháme do poslední části schématu, kterým je příjem sdělení.

Příjem sdělení

Zahrnuje vlastní porozumění či neporozumění komunikátu a doprovodných jevů jako zmiňovaný rozpor slov a činů. Na základě příjmu sdělení se žena rozhoduje, jaká bude její reakce. Tedy, svým sdělením ovlivňujete reakci ženy. Na první pohled zcela jasné pravidlo nyní dostává nový rozměr. Ono totiž nezáleží pouze na tom, co řeknete, ale i fakt, zda dokážete odhadnout situaci, volit správná slova, správnou intonaci, postoj atd. To vše ovlivňuje podobu odpovědi více než samotná slova a jejich význam.

Zde leží odpověď na to, proč může žena na naši modelovou větu odpovědět zároveň: „Ne“ i „Jasně“ s úsměvem, či dokonce neodpovědět vůbec. Kdyby 10 naprosto totožných mužů oslovovalo jednu ženu stejnou větou různými způsoby, může 8 z nich neuspět a 2 ano. Nebo naopak. Vše je důsledek komunikace ať už verbální či nonverbální.

Na závěr pokládám otázku: Proč se některým lidem za jejich přeřeky vysmíváme, zatímco jiným je tolerujeme? Pokud neznáte odpověď, dozvíte se jí příště.
 

Související články...

    raash
    Sladká vůně feromonů
    Stále více lidí se nás ptá, jak feromony ze Svadeni.cz vnímat. Názory se různí, a proto jsme udělali analýzu a test v terénu.

    raash
    Seznamte se s feromony
    Víte, že existují parfémy, díky nímž se můžete stát neodolatelnými pro opačné pohlaví? Někteří lidé je běžně používají. Ostatní pak na jejich úspěch zírají s ...

    raash
    Zdokonalte své vyjadřování (1)
    Mluvit či psát dnes dokáže téměř každý. Jak ale poznáte, zda se vyjadřujete opravdu efektivně? Základem efektivní komunikace je komunikační schéma. Pokud si důkladně vštěpíte jeho princip, dokážete ...

    raash
    Zdokonalte své vyjadřování (2)
    V minulém dílu jsme si ukázali zjednodušené jednosměrné komunikační schéma. Zároveň jsme si řekli něco o redundanci a entropii. Nyní se podíváme to, jak tyto věci využít při balení.

    raash
    Zdokonalte své vyjadřování (3)
    Zcela jistě se vám někdy stalo, že jste s někým hovořili, a dotyčná osoba vás pochopila špatně. Příčina této události je v porušení komunikačního schématu. Podíváme se na to, kde všude ...

    raash
    Zdokonalte své vyjadřování (5)
    Přijímané sdělení se u příjemce vždy konfrontuje s jeho osobními zkušenostmi. To už víme z předchozího dílu seriálu. Jak to ale je s názorem na původce sdělení? Mění názor na původce ...

90%
PŘEDCHOZÍ  PŘEDCHOZÍDALŠÍ  DALŠÍ
Počet komentářů: 5 (poslední ze dne 24. 1. 2009 10:31:16)
posledni komentare  "Zdokonalte své vyjadřování (4)"
gin 10.12.2008 11:55
gin 10.12.2008 12:15
lucia 27.12.2008 23:05
Re: RaShCZ 28.12.2008 09:23
Re: Re: Killer 24.01.2009 10:31
Číst vybrané  |  Číst všechny  |  Přidat názor
nejlepsi clanky
Šest velkých chyb při svádění

V tomto článku se budeme zabývat šesti zásadními chybami v procesu seznamování. Tyto chyby jsou ...
dots
Na co ženy myslí při sexu

Také občas přemýšlíte, co se asi honí v hlavě té usměvavé krásce ze zadní ...
dots
Balení na ulici (40)

Lucka, 20 let, Studentka Další video s Kubou v hlavní roli. V létě jsme byli s Kubou v knihovně a cestou na tramvaj (v ...
dots
nejlepsi videa
play
Lenka: Na ulici telefon nedávám

Shlédnuto: 848x | Komentářů: 8
dots
play
Důvěrně (4) Seznamování

Shlédnuto: x | Komentářů: 17
dots
play
Martina: Jsem v sexu pro každou špatnost

Shlédnuto: 16401x | Komentářů: 10
dots
prave leti
http://www.svadeni.cz/files/uploaded/Gif/Feromony%20pro%20mu%C5%BEe%20diskuze.gif Feromony pro muže 1,5 ml

Vysoce koncentrovaný feromon vyrobený v ČR speciálně pro České muže. Náš Feromonový ...

Naše cena: 890,- Kč
Původní cena: 1100,- Kč
dots
http://www.svadeni.cz/files/uploaded/Gif/Feromony%20pro%20%C5%BEeny%20Andro%20vita.gif Feromony pro ženy

Při našem testování nám tento feromon určený pro ženy vyšel jako jediný skutečně ...

Naše cena: 870,- Kč
Původní cena: 1000,- Kč
dots
http://www.svadeni.cz/files/uploaded/Gif/Velk%C3%BD%20penis%20jak%20zvet%C5%A1it.gif Malý penis? Vyřešeno!

Andro-penis získal Evropskou atestaci CE, je klasifikován jako zdravotní pomůcka 1.typu.

Naše cena: 1800,- Kč
Původní cena: 2315,- Kč
dots
http://shop.svadeni.cz/obrazky/7271/splendour-default.jpg Sexy kočka v každou chvíli

Erotické prádlo pro radost nebo dárek. Luxusní značkové za šokující cenu..

Naše cena: 340,- Kč
Původní cena: 660,- Kč
dots
http://www.svadeni.cz/files/uploaded/1-zlato_pojd_na_to_thumb_large.jpg Jak sbalit holku, nebo ženu? Návod..

Nevíte jak oslovit a o čem se bavit? Pozor na některé chyby!

Naše cena: 300,- Kč
Původní cena: 400,- Kč
dots
RSS Svadeni.cz, server o seznamování, svádění a balení
Copyright © 2006 - 2017 Všechna práva vyhrazena
Kontakt | Reklama | Podmínky používání | Podpořte svadeni.cz | Spřátelené weby | RSS | Mapa stránek
Designed By: BPstyle - Graphic studio
Created By: Jaroslav Poliak